Krótko omawiam metody aktywizujące, które można wykorzystać do prowadzenia zajęć z dziećmi w nauczaniu zintegrowanym.
GRAFFITI - to metoda, dzięki której można wytworzyć i wzmocnić dobry klimat w grupie oraz kształcić u dzieci twórcze myślenie. To zabawy w niedokończone zdania. Jest to dobry sposób dzielenia się z innymi swoimi pomysłami, dostrzegania różnych aspektów zawartych w jednym temacie, a także przyjmowanie przez dzieci do wiadomości nowych niezwykłych pomysłów. Zadaniem dzieci może być dokończenie takich zdań: - Proponuję, aby... - Mam nadzieję, że nie zabraknie... - Na pewno będziemy... - Wszystkim życzę... - Zapewniam, że...
METODY INTEGRACYJNE - to propozycje pracy z dzieckiem traktowanym jako podmiot i indywidualność. Metody ty odprężają i relaksują, wprowadzają w dobry nastrój i życzliwą atmosferę. Zapewniają bezpieczeństwo w grupie, gwarantują poczucie tożsamości z grupą, uczą efektywnej komunikacji, pomagają uporządkować problemy, uczą twórczego myślenia i współpracy („kładka”, „pajęczynka”, „będę bezpieczny, gdy...”)
METODA TRÓJKĄTA - służy przede wszystkim twórczemu rozwiązywaniu problemów. Charakterystyczny układ- trójkąt odwrócony wierzchołkiem do dołu symbolizuje problem. Istota metody ogranicza się do zdefiniowania problemu, określenia przyczyn podtrzymujących problem i wyszukania rozwiązań, które by usunęły przyczyny podtrzymujące sytuację problemową.
BURZA MÓZGÓW - znana też pod nazwą „fabryka pomysłów”, „giełda pomysłów” oraz „sesja odroczonego wartościowania”. Istota metody polega na podawaniu różnych rozwiązań, które niesie wyobraźnia i chwilowy błysk natchnienia.
DIAMENTOWE USZEREGOWANIE - technika znana też pod nazwą „karo”. Układ priorytetów przypomina kształt diamentu lub „karo”. Struktura tej propozycji zmusza grupę do porozumienia drogą negocjacji i kompromisu (najważniejsze, mniej ważne, najmniej ważne).
SYMULACJE - to naśladowanie, udawanie rzeczywistości. Ćwiczenie najbardziej efektownych zachowań w bezpiecznych warunkach. To trening umiejętności i sprawności, który jest zasadniczym mechanizmem osiągania wysokiej sprawności w działaniu.
DYSKUSJA W KLASIE - cała grupa w kręgu dyskutuje o wybranym problemie. Wpływa to na doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów międzyludzkich, możliwość kwestionowania założeń, wyrażania swych myśli.
WYWIAD - może być 1 osoba z 1 osobą, lub 1 osoba z grupą. Jest to nauka i doskonalenie umiejętności formułowania pytań, prowadzenie badań, zdobywanie informacji.
BADANIE - OBSERWACJA - zaplanowane wcześniej badania dotyczące określonych tematów prowadzone przez wybrane osoby. Zdobywanie informacji, prowadzenie badań, rozwijanie zdolności analitycznych, umiejętności obserwowania i relacjonowania.
ANKIETA - ułożona wcześniej lista pytań przeznaczona dla większego grona odbiorców. Uczy zdobywania informacji, prowadzenia badań, rozwija zdolności analityczne, umacnia wiarę w siebie, doskonali wypowiedzi.
PROJEKT - przeprowadzanie indywidualnie lub w małych grupach badania nad tematem. Rozwija wiele umiejętności m. in interpersonalnych, organizatorskich, plastycznych.
DEBATA - uczestniczy mała grupa lub cała klasa, zaproszeni wcześniej goście. Doskonali umiejętność wypowiadania się, wymiany poglądów, rozwija zdolności językowe, uczy przyswajania zasad zdobywania zaufania.
DRAMA - grupowa lub indywidualna, wcześniej zaplanowana lub spontaniczna, kierowana. Doskonali umiejętności mówienia, ekspresji twórczej, komunikacji pozawerbalnej.
PISANIE - indywidualne, grupowe, opis, sprawozdanie, list, życzenia, poezja, rozpoczynanie zdań. Rozwijanie umiejętności językowych, wyrabianie stylu pisania.
GRA Z PODZIAŁEM NA ROLE - kontynuacja symulacji, dochodzi ruch i akcja. Pobudza wzrost świadomości, empatię, uczenie się określonego punktu widzenia, opowiadanie o swoich doświadczeniach.
MEDIA - pary lub większe grupy tworzą własną gazetę, radio. Zwrócenie uwagi na współpracę, komunikację, pisanie.
RYSOWANIE KOMIKSÓW - indywidualne lub grupowe. Zdobywanie informacji, prowadzenie badań.
GOŚCIE - zapraszanie przez poszczególnych uczniów, grupy, lub całą klasę wybranych osób. Nauka zachowania się w konkretnych sytuacjach, umiejętność zadawania pytań, nawiązywania kontaktów.
GRUPY DYSKUSYJNE - grupy dzieci. Doskonalenie umiejętności mówienia, wymiana poglądów.
PREZENTACJA - uczeń lub nauczyciel prezentuje konkretne pomoce. Umiejętność porozumiewania się, zdobywanie informacji.
EKSPOZYCJA - plakaty, prace uczniów. Rozwój umiejętności porozumiewania się, dostarczanie wizualnego bodźca, umiejętność doceniania walorów artystycznych.
PROWADZENIE EKSPERYMENTU - indywidualne, grupowe, współpraca z innymi. Zdobywanie własnych doświadczeń prowadzących do odkrywania faktów i wypracowania koncepcji.
OBSERWACJA - indywidualna lub grupowa. Rozwijanie percepcji wzrokowej, umiejętność notowania, ocena.
METODY EWALUACYJNE - ewaluacja, to sposób działania, za pomocą którego opisujemy rezultaty, wyniki końcowe zaistniałych faktów zarówno z pozytywnej, jak i negatywnej strony np. „walizka i kosz”, „buźki smutne i uśmiechnięte”.
Barbara Sokół
|